Meetings en meer veldwerk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Tim Leeuwis - WaarBenJij.nu Meetings en meer veldwerk - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Tim Leeuwis - WaarBenJij.nu

Meetings en meer veldwerk

Door: Tim Leeuwis

Blijf op de hoogte en volg Tim

18 April 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Goed, het is alweer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen, maar ik ben er nog! Afgelopen weken ben ik voornamelijk hard aan het werk geweest, maar er is genoeg interessants gebeurd. Ik heb een paar keer de kans gekregen om met mijn begeleider mee te gaan naar wat meetings met parkeigenaren waar hij ecologisch advies aan kan geven en kan laten zien hoe hun park er nu eigenlijk aan toe is. Blijkbaar zijn de meetings enorm uiteenlopend. Zo was de eerste in een klein park waar mensen een eigen stuk land kunnen kopen (wel maar zo’n 30 plaatsen zodat het wel een park blijft), maar hier wonen dus extreem rijke mensen middenin een wildreservaat tussen de giraffen en zebras en dergelijke. De meeting was in één van die huizen en we zijn daarna nog even gaan game-driven in het park om te zoeken naar plaatsen waar het handig is om wat brand te stichten om het bos uit te dunnen. Hier hebben we ook van heel dichtbij sabel-antilope kunnen zien, die zeer zeldzaam zijn, heel mooie beesten! De 2e meeting was echter een stuk serieuzer, waar een parkeigenaar opeens 9 hectare van een wildreservaat volledig heeft6 leeggeruimd om daar een beetje te gaan boeren... Die werd hier in een veel grotere meeting (40 man ongeveer) dus volledig de grond in geboord en werd er met allerlei mechanismen en regelementen gegooid waar ik nog nooit van gehoord heb. Vrij heftig, maar wel heel interessant om mee te maken.
Maargoed, hoe interessant dit soort meetings ook mogen zijn, ik kom hier toch echt wel voornamelijk om de bush in te gaan! En afgelopen week was het weer zo ver: ik heb weer meegewerkt met John en de mannen. Prachtig reservaat genaamd Selati waar we dit keer ons werk mochten doen. Enorm verschillende landschappen en een stuk heuvelachtiger dan het vorige gebied waar ik geweest ben. Het enige minpunt is dat ze vrij recent een probleem hebben gehad met illegale jacht op dieren, waardoor het wild vrij schrikachtig is in vergelijking, dus iets minder mooie foto’s van dieren over het algemeen. Dit keer de overnachtingen lekker back to basic zonder electriciteit maar nog steeds wel met een bed en een afdak om onder te slapen en een hek om het kamp heen. Samen met Lucas heb ik einde van de middag de omgeving gecheckt voor roofdieren zodat hij me de rivier kon laten zien met zonsondergang, een van de mooiere zichten die ik ooit gezien heb. Na woensdag was ik stiekem toch licht teleurgesteld dat ik nog steeds geen olifanten gezien heb, aangezien er 120 rondlopen in dit reservaat, maar rond 9 uur s’avonds kwam er een verassing om de hoek. We hoorden al iets groots door het hoge gras en door de rivier lopen, en inderdaad nadat ik dichterbij was gekomen kwam daar opeens de eerste olifant uit het bos gelopen die opeens minder dan 10 meter bij me vandaan stond, gevolgd door nog minstens 15 anderen. Zonder enig kunstmatig licht in de omgeving zijn je ogen rustig gewend aan het donker en heb ik ze 2 uur kunnen observeren zonder dat ze mij opgemerkt hebben. Ongelofelijk indrukwekkende dieren. Ik heb dus helaas geen foto’s kunnen nemen, want een flits zou ze best laten schrikken, en dat leek me toch geen geweldig plan van zo dichtbij...

Volgende week mag ik weer me de bush in, en dit keer voor een dag langer dan normaal, dus ik kan niet klagen. Ondertussen zijn de plannen voor het rondreizen hier ook al aardig rond, dus Inge mag best al wel hierheen komen..
Er zal wel weer een verslag komen als ik weer iets gaafs heb meegemaakt en jullie horen allemaal van me! Groeten!

  • 18 April 2015 - 19:37

    Carla:

    Geen olifanten, maar toch prachtige foto's. Zeker de rivier is heel mooi. Super dat je nu ook in een ander gebied bent geweest.

  • 19 April 2015 - 10:45

    Sandra:

    hoi tim, geweldig dat je de olifanten nu eindelijk hebt gezien!
    ik was eigenlijk verbaasd dat dat zo lang heeft geduurd. ik kan me juist herinneren dat ik die, elke keer als we de bush ingingen, zo'n beetje als eerste zagen...
    de tijd gaat snel, je bent er al ruim 5 weken! nog 1 week en je bent al op de helft van je werktijd! Als ik lees wat je allemaal doet, vraag ik me af of je wel tijd genoeg hebt!?
    En dan lekker een maand met Inge door Afrika reizen. Ik begreep dat het waarschijnlijk ook gaat lukken om Corne en Corrine en de kinderen te gaan zien.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Het weer wordt steeds beter en dat is genieten.
    Een warme omhelzing vanuit Capelle aan den IJssel.
    Sandra

  • 19 April 2015 - 12:40

    Opa EnOma Van Der Vlies:

    Hallo Tim
    Het is weer een mooi verslag en je heb weer heel wat moois gezien en beleefd
    Groetjes
    Opa en Oma


  • 19 April 2015 - 19:58

    Walter Van Der Vlies:

    Hallo Tim,

    Volgens mij heb je erg goed naar je zin. Mooie foto's en leuke verhalen.
    Geniet er van en straks met Inge een heel leuke tocht maken.
    Vergeet 27 april niet het Wilhelmus te zingen. Wij doen het hier wel voor de Oranje apen.

    Veel plezier en " All The Best" .

    Walter

  • 28 April 2015 - 22:07

    Corné:

    Met deze mooie verhalen wordt ons Afrika reisje een saaie autotrip...nou nee hoor we zijn aleen maar steeds benieuwder hoe het er in het echt uitziet. Zolang de Afrikaner maar niet gevaarlijker worden dan de wilde dieren gaat het allemaal goed.
    We kijken alweer uit naar je volgende verslag!
    Tot soon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Hallo, ik ben Tim. Voorlopig is mijn profiel nog niet heel uitgebreid omdat ik net begonnen ben, maar met meer reizen komen meer verhalen. Enjoy!

Actief sinds 22 Maart 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 2700

Voorgaande reizen:

16 Maart 2015 - 21 Juli 2015

Thesis in Nelspruit, Zuid Afrika

Landen bezocht: